مصرف مقادیر متوسط ​​کافئین در دوران بارداری با ایجاد خطراتی برای سلامت مادر، ارتباطی ندارد

11نوامبر 2021 - در یک مطالعه ی آینده‌نگر روی ۲۵۲۹زن باردار، مشخص گردید که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار با کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری مرتبط است. به گفته محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا و موسسه ملی بهداشت، مصرف مقدار کم کافئین در دوران بارداری می تواند به کاهش خطر دیابت بارداری کمک کند، این یک خبر خوب برای زنان بارداری است که عاشق قهوه هستند. این یافته ها در JAMA Network Open منتشر شد.

نویسنده اصلی این مقاله، دکتر استفانی هینکل، استادیار اپیدمیولوژی در پن، گفت: در حالی که ما نتوانستیم ارتباط مصرف بالاتر از حد توصیه شده ی کافئین را مطالعه کنیم، اما اکنون دریافتیم که کافئین کم تا متوسط ​​با افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری، پره اکلامپسی یا فشار خون بالا برای مادران باردار مرتبط نیست.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) توصیه می کند که زنان باردار مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم (حدود دو فنجان 170 میلی لیتری قهوه) در روز محدود کنند. این توصیه ها بر اساس مطالعاتی ارائه شده است که ارتباط بالقوه ی از دست دادن بارداری و رشد جنین در سطوح بالاتر کافئین را نشان می دهند. با این حال، اطلاعات محدودی در مورد ارتباط بین کافئین و پیامدهای سلامت مادر وجود دارد.

برای درک بهتر این ارتباط، محققان بطور آینده‌نگر، داده های ۲۵۲۹زن باردار که بین سال‌های ۲۰۰۹تا ۲۰۱۳در مؤسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی (NICHD) مطالعات رشد جنین-کوهورتSingleton  در ۱۲مرکز بالینی ایالات متحده ثبت‌نام کرده بودند، را مطالعه کردند.

در هنگام ثبت نام و پس از هر ویزیت، زنان مصرف هفتگی قهوه ی کافئین دار، چای کافئین دار، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا را گزارش کردند. غلظت کافئین نیز در پلاسمای شرکت کنندگان در هفته 10 تا 13 بارداری آنها اندازه گیری شد. سپس محققان مصرف کافئین آنها را با نتایج اولیه تطبیق دادند: تشخیص بالینی دیابت بارداری، فشار خون بارداری و پره اکلامپسی.

تیم تحقیقاتی دریافتند که مصرف نوشیدنی های کافئین دار در هفته های 10 تا 13 بارداری با خطر دیابت بارداری ارتباطی ندارد. در طول سه ماهه دوم، نوشیدن 100 میلی گرم کافئین در روز با کاهش 47 درصدی خطر دیابت همراه بود. هیچ تفاوت آماری معنی داری در فشار خون، پره اکلامپسی یا فشار خون بالا بین افرادی که در دوران بارداری کافئین مصرف کرده و مصرف نکرده بودند، وجود نداشت.

محققان خاطرنشان کردند که این یافته ها با مطالعاتی که نشان داده اند کافئین با بهبود تعادل انرژی و کاهش توده چربی مرتبط است، مطابقت دارد. آنها همچنین گفتند که نمی توانند رد کنند که این یافته ها به دلیل سایر ترکیبات موجود در قهوه و چای مانند مواد شیمیایی گیاهی باشد که می توانند بر التهاب و مقاومت به انسولین تأثیر گذارند و خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهند.

با این حال، مطالعات قبلی از همین گروه نشان داده بود که مصرف کافئین در دوران بارداری، حتی در مقادیر کمتر از 200 میلی گرم توصیه شده در روز، با کاهش اندازه های آنتروپومتریک نوزادان مرتبط است.

دکتر هینکل، گفت: به زنانی که قهوه نمی‌خورند، توصیه نمی‌شود که نوشیدنی‌های کافئین‌دار را برای کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری شروع کنند. اما یافته‌های ما ممکن است به زنانی که در حال حاضر سطوح پایین تا متوسط ​​کافئین مصرف می‌کنند، اطمینان دهد که چنین مصرفی خطرات سلامت را در مادران افزایش نمی‌دهد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/11/211111171118.htm